slajdshow_01 slajdshow_02 slajdshow_03 slajdshow_04 slajdshow_05 slajdshow_06 slajdshow_07

Wymiana sworzni zwrotnicy w UAZie

UWAGA

ZDJĘCIA JUŻ WKRÓTCE

 

W Uazie można zastosować trzy rodzaje sworzni. Każdy z omówionych rodzaji sworzni jest bardziej zaawansowany technologicznie.

1. Stary typ - "grzybek"

W czasie używania tego rodzaju trzeba zwracać uwagę na kondycje tulejki, która spełnia rolę łożyska ślizgowego. Dosyć szybko się wyrabia szczególnie przy jeździe terenowej oraz nie kasowanych luzach. Przy tym rodzaju sworznia ciężko się kręci kierownicą. Cały sworzeń składa się z tulejki, podkładki oporowej oraz litego sworznia w kształcie grzyba. Jest to najprostszy typ sworznia. Do regulacji luzów służą podkładki oporowe o różnych grubościach. Od tych podkładek zależy czy się będzie kręciło bardzo ciężko czy trochę lżej. I należy pamiętać, że podkładek regulacyjnych trzeba zastosować taką samą grubość na dole jak i na górze zwrotnicy.

Image

 

2. Nowszy typ - kulowy

Używając ten rodzaj sworznia obrazu czuć, że kierownica kręci się lżej. Aby dokonać wymiany ze sworznia starego typu na sworznie kulowe należy po wyjęciu starego sworznia oraz podkładki wybić tulejkę i w to miejsce wstawić pierwszy element nowego sworznia kulowego. Niestety, aby wybić starą tulejkę trzeba rozebrać całą zwrotnicę chyba, że uda nam się wyjąć tą tulejkę do góry. Typ sworznia kulowego składa się z trzech części dolnej, kulki oraz części górnej. Wymiana nie jest zbyt skomplikowana i każdy, co posiada jakikolwiek zdolności manualne da sobie radę. Do regulacji luzów służą podkładki oporowe o różnych grubościach. I należy pamiętać, że podkładek regulacyjnych trzeba zastosować taką samą grubość na dole jak i na górze zwrotnicy.

 

3. Najnowszy typ - łożyskowany

Aby wymienić sworznie kulowe na sworznie łożyskowane musimy usunąć wszystkie elementy sworznia kulowego. Przydatna w tym będzie śruba (chyba fi 10) o długości ok 7-10cm, ponieważ sworznie kulowe, w elemencie górnym jak i dolnym posiadają nagwintowany otwór z gwintem metrycznym. Po usunięciu dolnego elementu sworznia kulowego nabijamy sworzeń z łożyskiem i nakładamy drugi element z bieżnią łożyska. Aby dokładnie wyregulować nacisk sworzni używamy do tego podkładek regulacyjnych jak w wyżej opisanych przypadkach. Całą operację można wykonać bez rozbierania zwrotnicy.

Podkładka regulacyjna 

 

Benes

Doc. USIZT

Autorzy strony nie ponoszą żadnej odpowiedzialności z tytułu wyrządzonych szkód materialnych, prawnych lub zdrowotnych będących rezultatem korzystania z informacji zawartych na naszej stronie.