Alternator 100A do Patrola 4,2D
Alternator 100A do Patrola 4,2D
Dla potomności zamieszczam instrukcję jak w Patrolu 4,2D zastąpić oryginalny alternator 65A wydajniejszym 100A.
Nowy w zupełności wystarczy by zasilić wszystkie tablety, świecidełka czy windę.
1. Szukamy nowy lub używany alternator od:
- Opel Vectra B
- Opel Combo
- Opel Astra II
Z silnikiem 1,7TD (Isuzu) oraz KLIAMTYZACJĄ!
Alternatory bez klimatyzacji wyglądają identycznie, ale mają 70A a to nie poprawi znacząco deficytów prądu w Parchu.
2. Kupujemy oryginalny używany lub regenerowany oryginalny alternator. Są oczywiście dostępne chińczyki, ale ja im nie ufam, szczególnie w aucie wyprawowym.
Oryginalny alternator to HITACHI LR1100-501B
Mnie udało się kupić nowy oryginał, na wyprzedaży w ASO Opla, o taki:
W tej chwili widzę dostępne firmy LAUBER czyli regenerowane oryginały:
Patrz tutaj:
3. Nowy alternator jest prawie identyczny wymiarami jak oryginał z 4,2D. Niemniej jest kilka rzeczy które trzeba przerobić / dostosować.
- ma mniejszą vakupompę. Generalnie nie jest to problemem. U mnie na początku nie wystarczała, ale okazało się że z powodu nieszczelności przewodów. Po załataniu przewodów podciśnienia wszystko jest O.K. Zamienić Vakupomp się nie da, bo wałki mają inne wielokliny.
- ma o kilka mm mniejsze koło pasowe. Nie robi to dużej różnicy. Regulacja napięcia paska klinowego w zupełności wystarcza.
- ma o 2 mm mniejszy rozstaw mocowania. Trzeba je przerobić. 1 minuta pracy szlifierką. Wybijamy tylną tulejkę, szlifujemy i wbijamy ponownie.
- ma w innym miejscu wejście wężyka doprowadzającego olej. Z tego powodu trzeba użyć dłuższego o ok 5 cm wężyka. Ja użyłem hamulcowego - gwint jest identyczny. Można też dać do zakucia nowy dłuższy.
- złącze prądowe ma większą średnicę więc trzeba rozwiercić końcówkę /oczko na kablu +
- gniazdko MA ZAMIENIONE MIEJSCAMI piny. Poniżej opis jak to wygląda w obu alternatorach:
Tam gdzie w alternatorze Patrola jest lampka, w alternatorze Opel / Isuzu jest obrotomierz. Tam gdzie w alternatorze Patrola jest wzbudzanie, w alternatorze Opel / Isuzu jest lampka.
Alternator Opla nie wymaga doadtkowego wzbudzania, więc musimy je wyciąć z wtyczki w aucie! Jeżeli tego nie zrobimy to spalimy regulator napięcia w alternatorze!
Lampkę musimy podłaczyć bo właśnie za jej pomocą altek się wzbudza. W tym celu trzeba przelutować ją na drugi pin wtyczki lub przerobić wtyczkę tak, żeby można ją było włożyć odwrotnie. Ja tak zrobiłem.
Podsumowując - wycinamy wzbudzanie (gruby biały kabel) i odwracamy wtyczkę lub przelutowujemy pin lampki.
Wycięte wzbudzanie trzeba dobrze zaizolować bo w kablu jest cały czas napięcie i to o dużym natężeniu. Ten kabel idzie bezpośrednio z bezpiecznik 65A (czarny) przy prawym akumulatorze.
4. Reszta pasuje w 100% - odsadzenie koła pasowego, średnice uchwytów itp
Wszystko pięknie działa, ładuje, prądu nie brakuje
Altek został przetestowany i jeżeli przeróbka będzie zrobiona zgodnie z tym co napisałem, to niczego nie zapsujecie
Nowy w zupełności wystarczy by zasilić wszystkie tablety, świecidełka czy windę.
1. Szukamy nowy lub używany alternator od:
- Opel Vectra B
- Opel Combo
- Opel Astra II
Z silnikiem 1,7TD (Isuzu) oraz KLIAMTYZACJĄ!
Alternatory bez klimatyzacji wyglądają identycznie, ale mają 70A a to nie poprawi znacząco deficytów prądu w Parchu.
2. Kupujemy oryginalny używany lub regenerowany oryginalny alternator. Są oczywiście dostępne chińczyki, ale ja im nie ufam, szczególnie w aucie wyprawowym.
Oryginalny alternator to HITACHI LR1100-501B
Mnie udało się kupić nowy oryginał, na wyprzedaży w ASO Opla, o taki:
W tej chwili widzę dostępne firmy LAUBER czyli regenerowane oryginały:
Patrz tutaj:
3. Nowy alternator jest prawie identyczny wymiarami jak oryginał z 4,2D. Niemniej jest kilka rzeczy które trzeba przerobić / dostosować.
- ma mniejszą vakupompę. Generalnie nie jest to problemem. U mnie na początku nie wystarczała, ale okazało się że z powodu nieszczelności przewodów. Po załataniu przewodów podciśnienia wszystko jest O.K. Zamienić Vakupomp się nie da, bo wałki mają inne wielokliny.
- ma o kilka mm mniejsze koło pasowe. Nie robi to dużej różnicy. Regulacja napięcia paska klinowego w zupełności wystarcza.
- ma o 2 mm mniejszy rozstaw mocowania. Trzeba je przerobić. 1 minuta pracy szlifierką. Wybijamy tylną tulejkę, szlifujemy i wbijamy ponownie.
- ma w innym miejscu wejście wężyka doprowadzającego olej. Z tego powodu trzeba użyć dłuższego o ok 5 cm wężyka. Ja użyłem hamulcowego - gwint jest identyczny. Można też dać do zakucia nowy dłuższy.
- złącze prądowe ma większą średnicę więc trzeba rozwiercić końcówkę /oczko na kablu +
- gniazdko MA ZAMIENIONE MIEJSCAMI piny. Poniżej opis jak to wygląda w obu alternatorach:
Tam gdzie w alternatorze Patrola jest lampka, w alternatorze Opel / Isuzu jest obrotomierz. Tam gdzie w alternatorze Patrola jest wzbudzanie, w alternatorze Opel / Isuzu jest lampka.
Alternator Opla nie wymaga doadtkowego wzbudzania, więc musimy je wyciąć z wtyczki w aucie! Jeżeli tego nie zrobimy to spalimy regulator napięcia w alternatorze!
Lampkę musimy podłaczyć bo właśnie za jej pomocą altek się wzbudza. W tym celu trzeba przelutować ją na drugi pin wtyczki lub przerobić wtyczkę tak, żeby można ją było włożyć odwrotnie. Ja tak zrobiłem.
Podsumowując - wycinamy wzbudzanie (gruby biały kabel) i odwracamy wtyczkę lub przelutowujemy pin lampki.
Wycięte wzbudzanie trzeba dobrze zaizolować bo w kablu jest cały czas napięcie i to o dużym natężeniu. Ten kabel idzie bezpośrednio z bezpiecznik 65A (czarny) przy prawym akumulatorze.
4. Reszta pasuje w 100% - odsadzenie koła pasowego, średnice uchwytów itp
Wszystko pięknie działa, ładuje, prądu nie brakuje
Altek został przetestowany i jeżeli przeróbka będzie zrobiona zgodnie z tym co napisałem, to niczego nie zapsujecie
Ostatnio zmieniony pt 17 paź, 2014 przez LSD, łącznie zmieniany 4 razy.
- prezes
- Prezes 4x4 Szczecin
- Posty: 10084
- Rejestracja: śr 14 lut, 2007
- Lokalizacja: szczecin
- Kontaktowanie:
Też mam "zastępczy" alternator. Mój jest od Isuzu [te same silniki co w Oplach] 1,7D.
I rózni się od oryginału poza mocowaniem i węzykiem zasilającym olejem kostką elektryczną. Coś tam pozamieniane wzbudzenie z kontrolką ładowania.
Z tym,ze ja mam ten słabszy 65A.
Aha, i kiedy szukałem używek to wszystkie 100A miały koło pasowe wielorowkowe, a nasze Patrole mają koła pasowe na pasek klinowy.
I rózni się od oryginału poza mocowaniem i węzykiem zasilającym olejem kostką elektryczną. Coś tam pozamieniane wzbudzenie z kontrolką ładowania.
Z tym,ze ja mam ten słabszy 65A.
Aha, i kiedy szukałem używek to wszystkie 100A miały koło pasowe wielorowkowe, a nasze Patrole mają koła pasowe na pasek klinowy.
prezes, po prostu prezes
- miastek
- V-ce prezes 4x4 szczecin
- Posty: 5857
- Rejestracja: czw 15 lut, 2007
- Lokalizacja: Miastko/Szczecin
Koła można przełożyć. Wałek jest ten sam.
Wielorowkowe są w nowszych np. Astrach ale altek też pasuje, mimo że jest inny z wyglądu to mocowania ma takie same i można trafić nawet wersję 120A.
Wielorowkowe są w nowszych np. Astrach ale altek też pasuje, mimo że jest inny z wyglądu to mocowania ma takie same i można trafić nawet wersję 120A.
Miastek Off-road GARAGE
Serwis, części, akcesoria 4X4
ESCAPE wyciągarki, zawieszenia, namioty dachowe
iKAMPER local dealer
iODPERFORMANCE local dealer
NOWY ADRES!!! WARZYMICE 18B
502 599 717
SuperPatrolSuper TURBOintercooler
Serwis, części, akcesoria 4X4
ESCAPE wyciągarki, zawieszenia, namioty dachowe
iKAMPER local dealer
iODPERFORMANCE local dealer
NOWY ADRES!!! WARZYMICE 18B
502 599 717
SuperPatrolSuper TURBOintercooler
generalnie wizualnie zbliżone tylko bez pompy niestety
http://allegro.pl/opel-corsa-d-1-7-cdti ... 92560.html
nie wiem czy się nie mylę.
Może tak przy okazji mi ktoś wyjaśni dokładnie o co chodzi z tymi vacu pompami. Podstawy znam, ale np z tego co widziałem u mnie nie ma takiego combo jak altek z pompą.
http://allegro.pl/opel-corsa-d-1-7-cdti ... 92560.html
nie wiem czy się nie mylę.
Może tak przy okazji mi ktoś wyjaśni dokładnie o co chodzi z tymi vacu pompami. Podstawy znam, ale np z tego co widziałem u mnie nie ma takiego combo jak altek z pompą.
- miastek
- V-ce prezes 4x4 szczecin
- Posty: 5857
- Rejestracja: czw 15 lut, 2007
- Lokalizacja: Miastko/Szczecin
LSD pisze:miastek pisze:Szukaj takiego co ma vacu bo są i takie i takie.
Jak znajdziesz 120A z vacu to proszę o wklejenie linku. Ja tekiego nie znalazłem.
Ale co mam ci wkleić link do katalogu Opla z numerem części? Czy wskazać w których dokładnie modelach taki występował?
Nie powiedziałem ze akurat w tej chwili jest taki na alledrogo tylko że, takie istnieją w oplu, 120A z vacu identyczny jak ten 100A.
Posiadały go Astry III z silnikiem z17dth z klimatronikiem, grzanymi dupami, szyberdachem, xsenonami i innymi ekstrasami jak na Astre w modelach do 2007 roku modelowego (nie produkcji).
Nie szukam takiego bo ja nie potrzebuje wersji z vacu. Dorwalem nówke 100A ale szukam po taniości wersji 140A bo to zawsze 40A więcej.
Kubuś są auta (w większości diesle) ktore mają vacu na altku ale np. Patrol 2.8 po 95r ma vacu w głowicy. Nie pamietam jak ma twoje terrano.
Dzisiaj większość osobówek ma vacu napedzane silnikiem elektrycznym głównie z powodu "ekelogii". Systemy startstop czy doładowane benzyny wymagają osobnych vacu które działają bez względu na parametry silnika czy nawet na to czy silnik pracuje czy nie.
W sumie nie wiem czy to nie jest dobry kierunek w terenie bo np. w 2.8 z vacu w glowicy występuje problem z brakiem wspomagania hamulców czy sprzęgła po kilku krotnym naciśnięciu. A tak nawet jak zgasnie silnik wspomaganie hamulców działa.
Miastek Off-road GARAGE
Serwis, części, akcesoria 4X4
ESCAPE wyciągarki, zawieszenia, namioty dachowe
iKAMPER local dealer
iODPERFORMANCE local dealer
NOWY ADRES!!! WARZYMICE 18B
502 599 717
SuperPatrolSuper TURBOintercooler
Serwis, części, akcesoria 4X4
ESCAPE wyciągarki, zawieszenia, namioty dachowe
iKAMPER local dealer
iODPERFORMANCE local dealer
NOWY ADRES!!! WARZYMICE 18B
502 599 717
SuperPatrolSuper TURBOintercooler
- miastek
- V-ce prezes 4x4 szczecin
- Posty: 5857
- Rejestracja: czw 15 lut, 2007
- Lokalizacja: Miastko/Szczecin
Spoko jesli tylko opel zdekoduje moc co niejest oczywiste, bo w vectrze np byly dwa rodzeje altkow bosch i denso i ni jak nie mozna bylo tego zdekodowac. Jedynie organoleptycznie.
Co do wersji 120A z vacu to widziałem takie osobiście.
Ale jeśli w EPC bedizie wskazana moc to wstawie numer oryginału, oczywiście nie bedzie on się pokrywał z żadnym numerem producenta czyli boscha, denso, hitachi czy innych.
Co do wersji 120A z vacu to widziałem takie osobiście.
Ale jeśli w EPC bedizie wskazana moc to wstawie numer oryginału, oczywiście nie bedzie on się pokrywał z żadnym numerem producenta czyli boscha, denso, hitachi czy innych.
Miastek Off-road GARAGE
Serwis, części, akcesoria 4X4
ESCAPE wyciągarki, zawieszenia, namioty dachowe
iKAMPER local dealer
iODPERFORMANCE local dealer
NOWY ADRES!!! WARZYMICE 18B
502 599 717
SuperPatrolSuper TURBOintercooler
Serwis, części, akcesoria 4X4
ESCAPE wyciągarki, zawieszenia, namioty dachowe
iKAMPER local dealer
iODPERFORMANCE local dealer
NOWY ADRES!!! WARZYMICE 18B
502 599 717
SuperPatrolSuper TURBOintercooler
UWAGA !!!!!!!!
Dzisiaj doszedłem do tego, że wtyczka z kablami od wzbudzania alternatora oraz wyjściem na lampkę ładowania ma zamienione piny. Pisał o tym Prezes, ale ja nie zwróciłem na to uwagi. Jest dokładnie odwrotnie niż w oryginalnym alternatorze Patrola.
Efektem złego podłączzenia było to, że wogóle nie zapala mi się kontrolka ładowania. Teraz już wiem dlaczego - bo się spalił kabelek we wtyczce!
O dziwo alternator działał poprawnie i ładował.
Dzisiaj doszedłem do tego, że wtyczka z kablami od wzbudzania alternatora oraz wyjściem na lampkę ładowania ma zamienione piny. Pisał o tym Prezes, ale ja nie zwróciłem na to uwagi. Jest dokładnie odwrotnie niż w oryginalnym alternatorze Patrola.
Efektem złego podłączzenia było to, że wogóle nie zapala mi się kontrolka ładowania. Teraz już wiem dlaczego - bo się spalił kabelek we wtyczce!
O dziwo alternator działał poprawnie i ładował.
Ostatnio zmieniony czw 16 paź, 2014 przez LSD, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Sympatyk 4x4 Szczecin
- Posty: 34
- Rejestracja: śr 06 cze, 2012
- Lokalizacja: słoneczne
- Kontaktowanie:
120 amp mam w moim patrolu 4,2D i przebiłem tylko mocowanie tzn jedno ramie a te 100amp z opla isuzu to syfiarnia gorszego alternatora to nie widziałem na potęgę to naprawiamy po rajdzie taki alternator puchnie moze ogrinał posłuży jak kolega LSD kupił
ale to zbędę przeróbki jak dla mnie ja sprzedaje te 120 i jest to sprawdzone po wielu rajdach
ale to zbędę przeróbki jak dla mnie ja sprzedaje te 120 i jest to sprawdzone po wielu rajdach
Wiesz po co jest czerwone pole na obrotościomierzu ? żeby z niego korzystać
Nie wiem o którym alternatorze piszesz. Nowy oryginał Hitachi daje 100A a nawet było trochę ponad - sprawdzane.
Konstrukcyjnie to praktycznie taki sam altek jak oryginał z patrola 4,2D więc nie wiem dlaczego miałby być taki awaryjny. Chyba, że piszesz o chińskich podróbkach z Allegro.
Jak masz patent na alternator 120A do 4,2D to napisz od czego i jakie trzeba zrobić przeróbki. Na pewno wielu osobom się przyda.
Konstrukcyjnie to praktycznie taki sam altek jak oryginał z patrola 4,2D więc nie wiem dlaczego miałby być taki awaryjny. Chyba, że piszesz o chińskich podróbkach z Allegro.
Jak masz patent na alternator 120A do 4,2D to napisz od czego i jakie trzeba zrobić przeróbki. Na pewno wielu osobom się przyda.
Wróć do „Instytut Zmotologii Terenowej”
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 17 gości