separacja akumulatorów
: pn 15 gru, 2014
Ponieważ wczoraj była na ten temat rozmowa postaram się z grubsza przybliżyć problemy separacji akumulatorów Te zasady stosuje się aby zmniejszyć nadmierne zużycie albo nawet uszkodzenia akumulatorów. Jeżeli nam na tym nie zależy to wystarczy hebel.
1. Kiedy akumulatory możemy połączyć heblem zamiast separatora?
Gdy nie będziemy dopuszczać do nadmiernego rozładowania któregokolwiek z aku.
Różnica napięć pomiędzy akumulatorami nie powinna być zbyt duża, w mojej ocenie górna granica to 1,8V ale im mniej tym lepiej. Co praktycznie wyklucza w mojej opinii sam hebel w offroadzie. Można go stosować do webasto, czy lodówki które mają odłącznik gdy napięcie spadnie poniżej 10,8V
Jak ktoś decyduje się na hebel, może:
- podłączyć woltomierz z zerem w środku pomiędzy plusami akumulatorów, będzie miał informację o różnicy napięć.
- lub zastosować układ rozłączający obciążenie drugiego akumulatora gdy napięcie spadnie do 10,8V
2. Dlaczego stosujemy separator?
Ponieważ akumulator rozruchowy ma bardzo małą oporność wewnętrzną. Dlatego połączenie równoległe 2 akumulatorów o różnych napięciach powoduje przepływ bardzo dużego prądu. Przykładowo zdarzy nam się rozładować jeden aku do 6V, w momencie podłączenia (np. heblem) do aku naładowanego popłynie prąd ładowania ponad 160A.
Prąd ładowania w tym wypadku należy ograniczyć.
Podłączenie rozładowanego do 6V aku do alternatora nie powoduje przepływu tak dużego prądu, bo alternator tyle nie da.
3. typy separatorów
- MOSFET
- diody schottky
Najlepsze separatory są na tranzystorach MOSFET, z ograniczeniem przepływu dużych prądów. Wymaga to dość dużego radiatora, więc zbyt mały separator jest podpadający.
Dodatkowo są tańsze separatory na diodach schottky, obniżają napięcie ładowania o spadek na diodzie więc przydałoby się podkręcenie regulatora napięcia. Innym rozwiązaniem jest też dołożenie do alternatora dodatkowego prostownika z 3 diod.
4. Dla dłubaczy automat ręczny
Ciekawym rozwiązaniem (bo tanim) jest zamontowanie pomiędzy plusami:
- hebla
- żarówki 55-100W przez przekaźnik starowany stacyjką
- woltomierza
Woltomierz określa kiedy możemy zewrzeć hebel. Najpierw jedziemy na heblu rozłączonym, gdy napięcie na woltomierzu spadnie poniżej 1.5V włączamy hebel.
Musimy pamiętać że na postoju hebel wyłączamy.
1. Kiedy akumulatory możemy połączyć heblem zamiast separatora?
Gdy nie będziemy dopuszczać do nadmiernego rozładowania któregokolwiek z aku.
Różnica napięć pomiędzy akumulatorami nie powinna być zbyt duża, w mojej ocenie górna granica to 1,8V ale im mniej tym lepiej. Co praktycznie wyklucza w mojej opinii sam hebel w offroadzie. Można go stosować do webasto, czy lodówki które mają odłącznik gdy napięcie spadnie poniżej 10,8V
Jak ktoś decyduje się na hebel, może:
- podłączyć woltomierz z zerem w środku pomiędzy plusami akumulatorów, będzie miał informację o różnicy napięć.
- lub zastosować układ rozłączający obciążenie drugiego akumulatora gdy napięcie spadnie do 10,8V
2. Dlaczego stosujemy separator?
Ponieważ akumulator rozruchowy ma bardzo małą oporność wewnętrzną. Dlatego połączenie równoległe 2 akumulatorów o różnych napięciach powoduje przepływ bardzo dużego prądu. Przykładowo zdarzy nam się rozładować jeden aku do 6V, w momencie podłączenia (np. heblem) do aku naładowanego popłynie prąd ładowania ponad 160A.
Prąd ładowania w tym wypadku należy ograniczyć.
Podłączenie rozładowanego do 6V aku do alternatora nie powoduje przepływu tak dużego prądu, bo alternator tyle nie da.
3. typy separatorów
- MOSFET
- diody schottky
Najlepsze separatory są na tranzystorach MOSFET, z ograniczeniem przepływu dużych prądów. Wymaga to dość dużego radiatora, więc zbyt mały separator jest podpadający.
Dodatkowo są tańsze separatory na diodach schottky, obniżają napięcie ładowania o spadek na diodzie więc przydałoby się podkręcenie regulatora napięcia. Innym rozwiązaniem jest też dołożenie do alternatora dodatkowego prostownika z 3 diod.
4. Dla dłubaczy automat ręczny
Ciekawym rozwiązaniem (bo tanim) jest zamontowanie pomiędzy plusami:
- hebla
- żarówki 55-100W przez przekaźnik starowany stacyjką
- woltomierza
Woltomierz określa kiedy możemy zewrzeć hebel. Najpierw jedziemy na heblu rozłączonym, gdy napięcie na woltomierzu spadnie poniżej 1.5V włączamy hebel.
Musimy pamiętać że na postoju hebel wyłączamy.