
1. Kiedy akumulatory możemy połączyć heblem zamiast separatora?
Gdy nie będziemy dopuszczać do nadmiernego rozładowania któregokolwiek z aku.
Różnica napięć pomiędzy akumulatorami nie powinna być zbyt duża, w mojej ocenie górna granica to 1,8V ale im mniej tym lepiej. Co praktycznie wyklucza w mojej opinii sam hebel w offroadzie. Można go stosować do webasto, czy lodówki które mają odłącznik gdy napięcie spadnie poniżej 10,8V
Jak ktoś decyduje się na hebel, może:
- podłączyć woltomierz z zerem w środku pomiędzy plusami akumulatorów, będzie miał informację o różnicy napięć.
- lub zastosować układ rozłączający obciążenie drugiego akumulatora gdy napięcie spadnie do 10,8V
2. Dlaczego stosujemy separator?
Ponieważ akumulator rozruchowy ma bardzo małą oporność wewnętrzną. Dlatego połączenie równoległe 2 akumulatorów o różnych napięciach powoduje przepływ bardzo dużego prądu. Przykładowo zdarzy nam się rozładować jeden aku do 6V, w momencie podłączenia (np. heblem) do aku naładowanego popłynie prąd ładowania ponad 160A.
Prąd ładowania w tym wypadku należy ograniczyć.
Podłączenie rozładowanego do 6V aku do alternatora nie powoduje przepływu tak dużego prądu, bo alternator tyle nie da.
3. typy separatorów
- MOSFET
- diody schottky
Najlepsze separatory są na tranzystorach MOSFET, z ograniczeniem przepływu dużych prądów. Wymaga to dość dużego radiatora, więc zbyt mały separator jest podpadający.
Dodatkowo są tańsze separatory na diodach schottky, obniżają napięcie ładowania o spadek na diodzie więc przydałoby się podkręcenie regulatora napięcia. Innym rozwiązaniem jest też dołożenie do alternatora dodatkowego prostownika z 3 diod.
4. Dla dłubaczy automat ręczny

Ciekawym rozwiązaniem (bo tanim) jest zamontowanie pomiędzy plusami:
- hebla
- żarówki 55-100W przez przekaźnik starowany stacyjką
- woltomierza
Woltomierz określa kiedy możemy zewrzeć hebel. Najpierw jedziemy na heblu rozłączonym, gdy napięcie na woltomierzu spadnie poniżej 1.5V włączamy hebel.
Musimy pamiętać że na postoju hebel wyłączamy.